Notifikationer

Brug for yderligere *hjælp*?

Fandt du den information du søgte ? Kontakt gerne en af vores ekspertet vi sidder klar til at rådgive og hjælpe

Telefon: 7060 2324 - E-mail: salg-auto@handicare.com

Med venlig hilsen 

Handicare Auto

NY BIL

Vi hjælper dig med at få bevilget en ny bil

Synes du, at din bilsag er vanskelig ? Det er du ikke ene om. Det er som oftes en kompliceret proces. Det er mange brikker, der skal falde på plads i det helt store puslespil. Nøglen til at gøre det lettere for dig, ligger hos Handicare Auto. Vi hjælper dig trygt videre, når du skal have bevilget ny handicapbil. 

Hvis du har spørgsmål, så husk, at du altid er velkommen til at ringe eller skrive til os. Vi glæder os til at høre fra dig. 

Nedenfor kan du se de 12 steps, vi følger, når vi skal have levere en ny handicapbil til dig. 

1. Ansøgning       2. Afprøvning   
3. Tilbud                4. bevilling        
5. Bilkøb                6. Leveringstid
7. Indretning      8. syn                   
9. papirarbejde 10. Kørekort    
11. fakturering 12. Levering      

 

 


 

 

 

01 Ansoegning

 

 

1/12 – Ansøgning

For at starte processen med køb af ny handicapbil, skal du først lave en ansøgning til kommunen.

Ansøgningen skal indeholde de nødvendige oplysninger om evt. nedsat funktionsevne og kørselsbehov, og laves i samarbejde med din socialrådgiver og læge. Hvis din ansøgning bliver godkendt kan vi starte på processen med at lave din nye bil.

 

udfyld ansøgningsskema her

 

 

 


 

 

 

02 Afproevning

 

 

2/12 – Afprøvning 

Før kommunen kan udstede en bevilling efter Servicelovens §114, må kommunen have et tilbud, der lever op til kravene i § 114; bilen skal være "billigst" og "egnet". Som grundlag for tilbuddet kan du hos Handicare Auto afprøve hvilken bil der er billigst egnet – evt. sammen med en konsulent fra kommunen eller en afprøvningsvirksomhed.

Alle Handicare Autos afdelinger har mange demobiler, som vi benytter til afprøvninger.

Vi tager også ofte specielle biler ind til afprøvning, hvis vores demobiler ikke dækker dit særlige behov.

 

 


 

 

 

03 Tilbud

 

 

3/12 – Tilbud 

Ud fra afprøvningen, udarbejder vi et tilbud til kommunen.

Tilbuddet indeholder bilens pris, standardindretning og eventuel særlig indretning.

Hvis du ønsker en anden bil end den billigst egnede, giver vi dig gerne et tilbud på, hvad det vil koste at få din ønskebil.

 

 

 


 

 

 

04 Bevilling

 

 

4/12 – Bevilling 

Kommunen kan nu udstede en bevilling.

Kommunens medarbejder har fra ansøgningen alle oplysninger; helbredsoplysninger fra lægen; dit kørselsbehov, aktivitetsniveau med mere.

Oftest er der mange oplysninger i en bilsag, så det kan i visse tilfælde, tage et stykke, at få den endelige bevilling.

 

 

 


 

 

 

05 Bilkoeb

 

 

5/12 – Bilkøb 

Med bevillingen i hånden kan du komme til os og købe en bil med indretning.

Vi skriver en samlet slutseddel på bilen og dens indretning og vi køber gerne din brugte bil, hvis den skal indgå i handlen. Dermed kan du køre i din eksisterende bil frem til leveringsdagen.

Hvis du køber en dyrere bil end den bevilgede, skal det være i form af egenbetaling. Slutsedlen indsender vi til kommunen til godkendelse.

 

 

 


 

 

 

06 Leveringstid

 

 

6/12 – Leveringstid 

Når kommunen har godkendt slutsedlen, kan vi oplyse leveringstiden på selve bilen.

Vi har mange af de almindeligt anvendte biler på lager. Andre biler må vi bestille hjem fra bilfabrikken – dette betyder at der går lidt længere tid inden vi kan begynde indretningen af bilen.

 

 

 


 

 

 

07 Indretning Og Opbygning

 

 

7/12 - Indretning 

Vi er nu klar til at bygge bilen. Under opbygningen kan det være en fordel at afprøve indretningen i den konkrete bil. Du kan sammen med mekanikeren og værkføreren komme helt ned i detaljen: du kan afprøve og føle efter om det virker.

Du kan selvfølgelig altid få tilrettet din indretning efter levering, for at imødekomme alle dine behov.

 

 

 


 

 

 

08 Syn

 

 

8/12 – Syn 

Vi kører bilen til syn hos en autoriseret synsvirksomhed når indretningen er bygget færdig. Her godkendes de tekniske og mekaniske ændringer.

Vi sørger for at der er styr på alle de nødvendige papirer til dokumentation.

 

 

 


 

 

 

09 Papirarbejde

 

 

9/12 – Papirarbejde 

Der følger nu en del papirarbejde inden bilen kan udleveres til dig.

SKAT skal godkende bilen hvis den er afgiftsfri, og vi skal skaffe klausuleringspapirer fra kommunen.

Til sidst skal bilen forsikres og indregistreres.

Kommunen laver gældsbrevet på grundlag af slutsedlen eller fakturaen og derefter skal du underskrive gældsbrevet inden udlevering af bilen – papirarbejdet tager ganske enkelt tid. 

Den samlede leveringstid på en bil består altså af leveringstid på selve bilen, på indretningen og på papirarbejdet.

 

 

 


 

 

 

10 Koerekort

 

 

10/12 – Kørekort

Hvis du skal tage kørekort helt fra bunden, eller have stillet særlige krav i dit kørekort, skal du rette henvendelse til Borgerservice i kommunen – medbring her gerne en lægeattest og et pasfoto.

Sagen sendes derefter til politiet, og du vil normalt blive indkaldt til en vejledende helbredsmæssig køretest sammen med en sagkyndig fra politiet.

Testen danner grundlag for de koder, der senere skrives på dit kørekort.

 

 

 


 

 

 

11 Fakturering

 

 

11/12 – Fakturering 

Ved leveringen af bilen betaler du eventuel egenbetaling kontant.

Vi sender derefter en elektronisk faktura til kommunen. Tilbud og slutseddel fra Handicare Auto ligger allerede i sagen, og beløbene på fakturaen kontrolleres og betales af kommunens medarbejdere. 

I fælles interesse har vi designet papirerne så de passer til kommunernes arbejdsgang.

 

 

 


 

 

 

12 Levering

 

 

12/12 – Levering 

Inden levering klargøres bilen kosmetisk ude og inde.

Derefter giver vi dig en grundig gennemgang af bilen, og instruerer dig i brugen af den særlige indretning. Samtidig tager vi imod den brugte bil, hvis du har valgt at lade bilen indgå i handlen.

 

 

 

Har du brug for yderligere hjælp

Kontakt gerne en af vores eksperter vi sidder klar til at rådgive og hjælpe. Telefon: 7060 2324 - E-mail: salg-auto@handicare.com